måndag 22 november 2010

Glögg i radio P4 samt recept

1:a advent står för dörren, och snart sjuder glöggen i våra stugor.

Idag är glögg lika förknippat med julen som tomten.

Glögg idag är en ytterst stor "trend"dryck. Det är en stor uppsjö av olika smaker och koncentrat i glöggerna.

Personligen, tycker jag att det kan bli för sött framåt julkanten, därför har jag valt att göra en lite Franskinspirerad glögg, en sk "Vin Chaud", där jag valt att dra ned lite grann på just det "klibbiga" sockret.


Min Vin Chaud:





Per flaska vin:

2 hela apelsiner som du klyver
2 kanelstänger
Natursocker
Stjärnanis
samt ett fylligt rödvin, gärna en Cabernet Sauvignon eller Merlot.

Dela apelsinerna, och pressa ner dem i grytan.
Låt apelsinerna, nästan brännas vid innan du tillsätter kryddorna
och rödvinet.

Smaka av efter hand, och tänk på att färska kryddor, tar snabbt smak, speciellt då de upphettas.


Låt vinet sjuda. Koka aldrig, då försvinner alkoholen ( perfekt om du vill ha en alkofri)

Låt stå på mkt svag värme i ett par timmar.

Värm upp, så att vinet "stormar" lite, och servera i härliga koppar.

Njut!

"Salut" och lite försiktigt tidigt - God jul!

Klicka på länken här så hör du mig tala om glögg!

/ Er Simon