måndag 28 mars 2011

Vinprovning i Skåne med vikt på doft & smak

Fram till det vackra mellersta av Skåne kom jag. Men oj, det kunde gå illa med en liten bambi i grillen, på bilen alltså.



Näsan är viktig vid vinprovning! Mycket, men det är ej det viktigaste för det anser jag intresset är. Den som intresserar sig, kommer ihåg dofter och smaker och kan därigenom ge associationer till vin som provats innan.

Associationer sitter djupt fast förankrat i hjärnan, men i det ställer jag mig oxå frågan,tänk om man då som trettioåring aldrig tex smakat grönt thé, och ej kan associera till just den doften och smaken? Ja, då får man prova & prova tills man just känner igen den doften. Vi skapar våra första doft & smakintryck fram till puberteten, efter det, är det upp till oss själva att just hitta & utöka sina smaklökar samt doftassociationer.






I det skall man ej tävla med sig själv, utan man skall i lugn & ro, ta till sig av de olika druvorna, känna & läsa och förstå skillnanden. Förstå vad ex en Chardonnay ifrån Chablis är samt smakar, kontra en Chardonnay ifrån Sonoma i Kalifornien. Samma druva javisst, men Jesus vilken skillnad......

Det är en härlig häftig upplevelse alla vinälskare kommer till när man börjar lära sig & smaka skillnader på druvor. När man får frågan, - Vad är det för druva Simon?

När man då tex svarar, - Ja, det är huvudsakligen Cabernet Sauvignon, men känns uppblandad med Merlot? , kan det stämma?

- Ja, det gör det....

Just det, är för mig som vinälskare, så häftigt.


Jag brukar alltid inleda mina vinprovning med att säga att Vinet är en värld. För det är just så, En värld av vin... När man sedan lärt sig att känna skillnad på druvorna, finns det ännu mer utmaningar, tex varifrån? vilket land? är det en DOCG?
är det en Gran Reserva?

Ni förstår, man kan alltså aldrig sluta dricka vin, och jag är lyckligt lottad, att få smaka ofta!

Tack för i Torsdags, klicka på raden här för bilder.


/ Er Simon