lördag 6 augusti 2011

En fyndig NordItalienska

Massproduktion i nya världen förstör ofta Italiens näst mest odlade druva Barbera.
Här i Norditalien i Piemonte ger den fruktiga
viner med bra struktur.

Nebbiolo är den stora druvan i området, och ofta
förglöms lillebror när det gäller kvaliteén.

Men vi konsumenter , vi strävar hela tiden efter nya tillskott.
Ny är den dock ej denna faktiskt undersköna prisvärda druva.
Men, med lite nytt tänk, samt med varsam hantering, ger den
värdiga prisvärda viner.

Hanteras Barbera druvan rätt är det mkt frukt, lite tanniner,
och förvånad blev jag då jag hämtade
upp följande vardagsvin längst ner i "källaren"

Anté Barbera d`Asti Superiore 2007




Lufta väl, servera den runt ca 18 grader.
Jag fann örter, inslag av fat, härliga bigaråer,
tobak samt mjuk choklad.

Druvorna är handplockade samt jäser med skalkontakt i ståltankar.
Minimi 7 månader ekas vinet på Franska fat.

2007 som jag korkade upp finns ej på bolaget men 2008 finns i hälften av alla bolag.
En lagring är ej rekommenderad av producenten, men
jag menar på att den på att den blir mer elegant


Om grillen är sönderregnad går det utmärkt att njuta den till Parmesanost
eller varför ej helstekt oxe eller något annat nötkött


89:- är bra vin för peningarna, men lägg det i källaren ett år.


Salute!

/ Simone