torsdag 8 december 2011

Vin till julmaten!

Så är vi snart mitt i den. Juletiden.

Det sätts snaps, det sjuds glögg det handlas julöl och det skall förkovras i
mat på längden och på tvären.

Och visst är det härligt med alla smaker och dofter.
Underbart.

Det gäller kanske bara att plocka ut det bästa av det mesta
och njuta lagom. På alla vis. Det är då sinnena njuts fullt ut.
När vi har tid och eftertanke att bejaka dem.

Om vi ser till den klassiska julmaten med inledande sill med dess tillbehör,
så är en härlig jul"ale" med passande snaps att föredra (tips kommer).

Till "julaskinkan" med dess senap, är det ej alls tokigt med ett mustigt
fylligt rödvin. Välj med omsorg. Rhône med dess kryddighet kan vara ett bra val
eller varför ej lägga lite extra på en Spanjor?

Jag medger att jag som Frankrike , Italien samt nya världen "stofil" ej alltid varit
dess bästa vän. Mycket för att det mesta är medelbra. Oftast sönderekat med grov vaniljkaraktär

Men, mönster är till för att brytas, så jag lydde råd, och efter en stunds botaniserande då jag EJ ville ha en för "vaniljig ekfatad gammal" Rioja, begav jag mig till Priorat.

Här finner vi intressanta blandingar med mkt must som passar julmaten perfekt.

Finca el Puig 2004




Med en realtivt hög alkohalt på 15 % är det en förnämlig blandning av druvorna:
Carignan, Grenache samt de blå druvornas överman Cabernet Sauvignon.

Med glest planterade vinrankor som är över 100 år gamla samt med en 14 månaders
ekning, är det både i färgen samt doften märkbart att här råder harmoni.

Djup rubinröd färg, harmonisk kryddig doft.

Vi fann, rom, mkt bär där körsbär är mest framträdande. Söta russin. Kryddor i ett
sammelsurium. Kakao. Kaffe, tobak.... Ja, här är massor men i balans.

Åldern samt ekningen är märkbar.
Det är mogna tanniner samt en len ljuvlig eftersmak.

För 189:- finner du ett vin för Julaftons bordet och det kallskurna.

Hatten av!


/ Er Simon!