tisdag 7 oktober 2014

Glöggprovning med årets Blossa 2014 "Lavende"

Glöggprovning Sverige, hade förmånen att redan nu prova av årets glögg år 2014. Förra året vid samma tid hade jag över 20 grader och njutningsfull sensommar då  2013 års glögg provades av. Denna dag, var det höstlikt och det var verkligen trevligt att återgå till varm glögg, med sommarinslag.

Redan vid uppkorkandet benås vi av de Franska  influenserna då den är märkt med den Franska liljan även kungaätten Chapets (huset Bourbon)  familjevapen.


Enligt Blossa själv, så skall den randiga lila flaskan liknas vid härliga böljande Sydfranska Provencalska lavendelfält. Hur är den då, årets glögg ?

Det är en frisk, väldigt frisk lite söt doft. Den har fått bra smak av den soltorkade lavendeln, men ej alls så mkt jag skulle kunna tro. Det kommer honung, lite konfekt och sedan slår alla de typiska glöggkryddorna till. Och vid ett par försiktiga "zippar", så pendlar den verkligen mellan just lavendel och Svenska glöggkryddor. Jag ger tummen upp för årets glögg, det enda jag motsätter mig är att man ej namnger vad för gröna druvor man använder, vilket jag ser som ett krav i upplysta tider där vi konsumenter vill veta vad vi äter och dricker.

Glöggprovning Stockholm, Göteborg Malmö arrangerar trevliga glöggprovningar även i år, med traditionella samt otraditionella tilltugg, hör av dig så skräddarsyr vi just för dig!

Tidigt god jul!

/ Er Simon